Vad mäter Vopeka?
Vopeka utvärderar personalens användning av digital teknik och digitala resurser inom småbarnspedagogiken samt förskola, den pedagogiska digimiljön och verksamhetskulturen ur olika perspektiv:
- Verksamhetskultur
- Digital lärmiljö
- Kompetens
- Pedagogisk verksamhet
- Pedagogisk dokumentation
Innehållet i Vopeka har utvecklats av personalen inom småbarnspedagogik från sju olika kommuner och TRIM-forskningsenheten vid Tammerfors universitet. Om du önskar mer detaljerad information om Vopekas innehåll kan du läsa igenom de frågor som ställs i Vopeka.
Vopeka för förvaltning
För anordnare av småbarnspedagogik och förskoleverksamhet erbjuder Vopeka:
- aktuella rapporter om den kommunala småbarnspedagogikens och förskolepersonalens digitala kunskaper
- strukturerad information för kommunens digitala utvecklingsarbete
- årlig uppföljning av den digitala utvecklingen
- möjligheten att söka en mängd olika rapporter
Vopeka för chefen
Med hjälp av Vopeka får enheten:
- lätta rapporter för enhetens behov inom småbarnspedagogik
- en bild över enhetspersonalens IKT-kompetens som en helhet
- information om enhetens utvecklings- och utbildningsbehov
- hjälp med att utveckla den pedagogiska användningen av digitalteknik i lärmiljöerna och verksamhetskulturen
- jämförelseinformation på kommunnivå och nationell nivå
- en årlig utvärdering av genomförandet av planen för småbarnspedagogik och läroplanen för förskoleundervisning med avseende på digital pedagogik.
- öppningar för diskussion om utvecklingen av digital teknik
Vopeka för personal
För småbarnspedagogik och förskoleundervisningens personal ger systemet:
- sammanfattning över den egna kompetensen och den egna enhetens digitala verksamhetsmiljö
- möjlighet att systematiskt utveckla sin egen pedagogiska användning av digital teknik
- en möjlighet för att påverka verksamhetskulturen inom småbarnspedagogiken i enheten och kommunen
- jämförelseinformation om hur personal inom småbarnspedagogik använder IKT-apparater.